Luisterpunt groeit en vernieuwt!

Iedereen kan lezen!

Om toegankelijkheid en inclusie nog beter samen te smelten met de dienstverlening van de bib, werkt Luisterpunt voortdurend aan het beter bekendmaken van de bib en haar werking. Samen met de Vlaamse overheid maakte Luisterpunt een promotiefilmpje voor Daisy-luisterlezen. Benieuwd? Surf naar YouTube en zoek op Luisterpuntbibliotheek.

Om nieuwe leden beter en sneller vertrouwd te maken met waar Luisterpunt allemaal voor staat, heeft Luisterpunt een Luisterpunt-heet-u-welkom-cd gemaakt, met uitleg over onze werking, onze collectie, Daisy en Daisy-spelers, kortom over alles wat de lezer aanbelangt. De informatieve stukjes worden afgewisseld met luisterfragmenten uit onze boekencollectie.

Om toegankelijkheid en inclusie nog beter samen te smelten met de dienstverlening van de bib, werkt Luisterpunt samen met het dichte net van gemeentelijke bibliotheken. Vier op vijf bibliotheken in Vlaanderen en Brussel bouwt een Daisy-werking uit. Hier kan je luisterboeken in aangepast formaat en Daisy-spelers lenen, gratis, net zoals een gewoon gedrukt boek.

Om toegankelijkheid en inclusie nog beter samen te smelten met de dienstverlening van de bib, gaat Luisterpunt zoveel mogelijk mee met de digitale mogelijkheden. En wat we op dit vlak hebben ontwikkeld, willen we graag aan u voorstellen.

Mijn Luisterpunt - de bib bij je thuis op schoot

Mijn Luisterpunt is een interactief luik op www.luisterpuntbibliotheek.be waar u als lezer ongemerkt voortdurend switcht tussen website, catalogus en uitleensoftware. Een online catalogus is er al heel lang, maar met Mijn Luisterpunt kan u uw leenhistoriek raadplegen en naar eigen wens sorteren, kan u uw gegevens raadplegen, kan u zien welke voorkeurgenres u heeft gekozen en kan u deze ook wijzigen. Maar de meeste Luisterpuntlezers werken met een voorraadje titels die ze tot nu via de online catalogus, via e-mail of telefonisch doorgaven. Telkens een teruggestuurd boek wordt ingescand door de bibliotheekmedewerkers, wordt het volgende boek van die lijst naar u thuisgestuurd. Met Mijn Luisterpunt kan u uw boekenlijst zelf beheren, er online zelf boeken aan toevoegen of verwijderen, en ook de volgorde waarin ze worden opgestuurd veranderen. Helemaal op uw maat.

Braille-enkel

Vanaf nu lenen we de nieuwe brailleboeken uit via braille-enkel. Dat betekent dat de nieuwe boeken niet meer worden ingebonden, maar op een andere manier geprint en samengehouden worden. Lichter, gemakkelijker te verzenden en u moet het boek niet meer terugsturen. Eindelijk kan u als braillelezer een boek houden en later nog een keertje lezen als u wilt.

Maar het belangrijkste en meest innoverende bij braille-enkel is dat elk brailleboek altijd voor iedereen beschikbaar is. Gedaan met geduld oefenen. Net zoals bij onze Daisy-luisterboeken.

Op 31 maart hebben we deze projecten voorgesteld in het Gelijkekansenhuis in Brussel. Ook Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege was erbij. Benieuwd naar haar woorden?