Jeroen Olyslaegers wint Fintro Literatuurprijs met 'Wil'!

Jeroen Olyslaegers wint beide Fintro Literatuurprijzen 2017. De vakjury onder leiding van Kathleen Cools bekroont WIL (De Bezige Bij) tot het beste Nederlandstalige literaire werk van het voorbije jaar. De jury koos WIL uit meer dan 400 Nederlandstalige boeken. De auteur ontvangt 25.000 euro en een sculptuur van Nick Ervinck.
Bovendien is WIL ook met voorsprong de winnaar van de honderdkoppige Lezersjury die de vijf genomineerde boeken las onder leiding van Raf Walschaerts. Jeroen Olyslaegers ontvangt hiervoor 2.500 euro en een bijzondere vulpen.

Over WIL

Het is oorlog. Antwerpen wordt bezet door geweld en wantrouwen. Wilfried Wils acht zichzelf een dichter in wording, maar moet zich tegelijk zien te redden als hulpagent. De mooie Yvette wordt verliefd op hem, haar broer Lode is een waaghals die zijn nek uitsteekt voor joden. Wilfrieds artistieke mentor, Nijdig Baardje, wil juist alle joden vernietigen. Onbehaaglijk laverend tussen twee werelden probeert Wilfried te overleven, terwijl de jacht op de joden onverminderd verdergaat. Jaren later vertelt hij zijn verhaal aan een van zijn nakomelingen.

WIL is een brutale, ambitieuze en veelzijdige roman waarin niemand de dans ontspringt. Olyslaegers betwist de breed aangenomen grenzen tussen goed en kwaad en laat het boek ingenieus resoneren met de eenentwintigste eeuw.

Uit het juryverslag van de Vakjury

Olyslaegers (Jeroen) schreef met WIL een ijzersterke oorlogsroman waarin tempo en taligheid hand in hand gaan. Een roman waarin de stad Antwerpen een etterende wond is die nooit volledig heelt zolang haar inwoners zich nog herinneren wat ooit passeerde.

Uiteindelijk, na verhit beraad, koos de jury voor een boek dat niet los gezien kan worden van een maatschappelijke context. Een boek dat binnen die context onontkoombaar wil zijn en daarin slaagt. Een boek vol ambitie, morele complexiteit en lucide taal. Uiteindelijk koos de jury voor de literaire oerkreet die klonk uit de roman WIL, van Jeroen Olyslaegers.

Over de winnaar

Jeroen Olyslaegers (Mortsel, 1967) schrijft columns, theaterteksten en proza. Met zijn vorige romans WIJ (2009, genomineerd voor de Gerard Walschap Literatuurprijs) en WINST (2012) maakte hij een rentree in de Nederlandse letteren. In 2014 ontving hij de Arkprijs van het Vrije Woord voor zijn werk en maatschappelijk engagement, en de Edmond Hustinxprijs voor zijn theateroeuvre. Olyslaegers woont en werkt in Antwerpen. (Bron: Fintroliteratuurprijs.be)

Daisy én braille

Wil is verkrijgbaar in Daisy (24897, 11:34) én braille (16751, 13 banden). Beluister een fragment uit het Daisy-boek (mp3).