Een nieuwe werklocatie én een nieuwe directie voor Luisterpuntbibliotheek

2020 is een jaar vol verandering voor Luisterpuntbibliotheek, de Vlaamse openbare bibliotheek voor mensen met een leesbeperking. Sinds midden augustus werkt Luisterpunt vanop een nieuwe werklocatie in de Broekstraat in hartje Brussel. Daarnaast gaat directeur Geert Ruebens vanaf 1 oktober met pensioen, Saskia Boets en Jan Rottier volgen hem op.

Een nieuwe werklocatie in hartje Brussel

Al sinds 1977 werkte de speciale bibliotheek vanuit de Gustave Schildknechtstraat in Laken. Een groot gebouw met veel magazijnruimte voor de ingebonden brailleboeken en luisterboeken op cassettes van toen. Tegenwoordig worden Daisy-luisterboeken en brailleboeken digitaal opgeslagen en op vraag gebrand en gedrukt, en is zoveel stockageruimte niet meer nodig. Het gebouw raakte ook sterk verouderd en liep op zijn laatste benen. Daarom keek Luisterpunt al een tijdje uit naar een nieuwe werklocatie, liefst centraal gelegen. Die plek heeft de bibliotheek voor mensen met een leesbeperking nu gevonden in hartje Brussel. Sinds midden augustus werkt Luisterpunt vanuit de Broekstraat 49-53, op wandelafstand van Brussel-Centraal en Brussel-Noord. De bibliotheek heeft een fijne publieksruimte om – zodra corona het toelaat – allerlei activiteiten te organiseren én een kwaliteitsvolle huisstudio waar auteurs hun eigen boek inlezen.

Foto van de nieuwe locatie van Luisterpunt in Brussel

Nieuwe directie

Op 1 oktober ging Luisterpuntdirecteur Geert Ruebens met pensioen, na een lange carrière in de bibliotheeksector. Voor Geert Ruebens bij Luisterpunt neerstreek, was hij bibliothecaris in de openbare bibliotheek van Brugge en speelde hij een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Vlaamse gevangenisbibliotheken. Daarna werd hij stafmedewerker en uiteindelijk codirecteur bij het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken (VCOB). Onder zijn leiding veranderde Luisterpunt van een ‘blindenbibliotheek’ naar een bibliotheek voor alle mensen met een leesbeperking (blind, slechtziend, fysieke beperking, afasie, dyslexie) en verviervoudigde het aantal lezers.

Geert Ruebens wordt opgevolgd door codirecteurs Saskia Boets en Jan Rottier. Saskia Boets wordt directeur lezers, collectie en communicatie, Jan Rottier directeur IT, personeel en financiën.
Saskia Boets werkt al meer dan 10 jaar bij Luisterpunt, als teamverantwoordelijke communicatie en promotie en later ook als hoofd dagelijkse werking. Jan Rottier werkte voordien in de onderwijssector en bouwde daarna Eureka ADIBib uit, waar leerlingen met beperkingen in de schriftelijke communicatie toegankelijke leer- en werkboeken kunnen aanvragen.
Saskia en Jan lanceerden in 2012 samen de campagne ‘Van Ik haat lezen! naar Mag ik nog een boek?

Foto van links naar rechts: Jan Rottier (directeur IT, personeel en financiën), Geert Ruebens (voormalig directeur), Saskia Boets (directeur lezers, collectie en communicatie)

Grote dank aan

Dank aan de Vlaamse overheid en Fonds Culturele Infrastructuur voor de erg gewaardeerde steun.

Logo Fonds Culturele Infrastructuur en Vlaamse overheid

De bouw van de nieuwe huisstudio kwam tot stand dankzij de gulle bijdrage van: Sensotec, Frank Vanbegin - DVV verzekeringen, Buroconcept, TVV Sound Project, Trace Digital Europe en MQ Europe. Heel erg bedankt hiervoor!