1 stad, 19 boeken: laat je inspireren!

1 stad 19 boeken 2019

Met 1 Stad, 19 Boeken zetten de Brusselse bibliotheken van half juni tot half september 19 uitgelezen boeken in de kijker. De boeken worden gekozen door 19 leesambassadeurs: Brusselaars met een uitgesproken voorliefde voor literatuur. Luisterpuntbibliotheek zorgt voor aangepaste versies van deze boeken.

Brussel meertalige stad

De leeslijst bestaat dit jaar uit vrij tot zeer recente fictie die in het Nederlands is geschreven of vertaald. De brontalen zijn allemaal talen die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gesproken worden. Behalve Frans, Nederlands en Engels worden er nog heel wat andere talen gesproken in Brussel. Zowel individuen als gemeenschappen zijn om verschillende redenen in Brussel beland en maken deel uit van het geheel. 1 Stad, 19 Boeken, deze beperkte boekenplank, deze leeslijst, staat zo symbool voor de kleurrijke en taalrijke smeltkroes die Brussel is.

De mensen achter de boeken

Om tot deze diverse leeslijst te komen, doen de Brusselse bibliotheken ditmaal een beroep op hun publiek en netwerk. 19 Brusselaars met een voorliefde voor literatuur werden aangesproken en gaven hun tips en favorieten door. Zij treden op als ambassadeur voor ‘hun’ boek, ‘hun’ taal, ‘hun’ gemeenschap. Ontdek de ambassadeurs

Laat je inspireren

De 19 boeken zijn:

• Ahmed Saadawi – Frankenstein in Bagdad – Daisy 27503
  • Miroslav Penkov – Ooievaarsberg – Daisy 27401
  • Imbolo Mbue – Zie de dromers – Daisy 24959
  • Dörte Hansen – Het oude land – Daisy 24925
  • Sally Rooney – Normale mensen – Daisy in productie, braille 44433
  • Lucia Berlin – Handleiding voor poetsvrouwen – Daisy 23708
  • J.M. Coetzee – In ongenade – Daisy 4428, braille 38280
  • Annie Ernaux – Meisjesherinneringen – Daisy 27402